Jak být úspěšný pří zváládání stresu

7 tipů, díky kterým zvládnete stres

Je to v podstatě dokola opakující se scénář. Dostaví se situace nebo myšlenky, z kterými vnitřně bojujete a mozek tudíž vyhodnotí situaci jako nebezpečnou. Spouští tedy reakce, začne se vám hůře dýchat, někdy můžete mít pocit na omdlení. Na hrudi vás tlačí a celý tento stav vás ještě do toho všeho začne děsit. Jedná se o emoci zvanou stres.

Dlouhodobě působící stres je postupný zabiják našeho zdraví. Je potřeba ho umět zpracovat. Není ale stres jako stres. Existuje i pozitivní napětí, které nás může zocelit a motivovat.

Druhy stresu

Eustres – pozitivní stres, který vytváří motivaci a tlačí nás k lepší přípravě a tím k lepšímu výkonu

Distres – opak eustresu, dlouhodobě je tento stres škodlivý

Chtěný stres – stres, který si záměrně způsobujeme, abychom zažili “jiný pocit”, jedná se o adrenalinové sporty

Prodlužovaný stres – protahované napětí, které je velmi nebezpečné, ve výsledku může způsobit různé psychické i fyzické nemoci

Kde se stres bere

Jakmile se naše tělo dostane do situace, kterou vyhodnotí jako neznámou a nebezpečnou, začne reagovat. Vyrobí v našem těle podmínky pro velkou fyzickou zátěž, kterou bychom za normálních okolností nezvládli. Je to hluboko zakořeněný pud na ochranu života. Velká síla má za úkol odnést nás do bezpečí nebo se zvládnout ubránit. Tato velká energie je určena k tomu, aby byla použita.

Stres je tedy důležitý úkaz našich životů. V dnešní době na nás ale působí spousta napětí, před kterým nejde utéct a ani s ním nelze bojovat. Jedná se hlavně o psychický stres. Trápí nás starosti, nechtěné myšlenky, nezpracované křivdy, hromady úkolů a stále větší nároky na naši osobu. Dá se s tímto tlakem něco dělat?

Jak se zbavit stresu

Nepříjemnou zátěž můžeme zvládat různými nástroji, ať už psychickými nebo fyzickými. Nejlepší je samozřejmě kombinace.

  • Pohyb: procházka, cvičení, běh, úklid, práce na zahradě, cokoliv, kde využijete energii
  • Masáž těla: nevyužitá síla, která se vytvořila ve stresové situaci, se může projevit stažením některých svalů, je dobré, aby kvalifikovaný masér zkusil toto místo najít a uvolnit
  • Masáž obličeje: namasírujte si tváře, oční okolí a ušní lalůčky
  • Dýchání: pomalý nádech do plného břicha a poté do prsou, pak pomalu vydechnout veškerý obsah, takto opakovat, dokud se neuklidníte (stres podporuje rychlé mělké dýchání)
  • Imaginace: najděte si chvilku, uvolněte se, zavřete oči a představujte si i s detaily, jak se máte skvěle, prohlédněte si sebe v této pozitivní představě, jak vypadáte, co děláte, jaké věci a lidi vás obklopují
  • Meditace: skvělý nástroj, jak začít ovládat svoji mysl a své myšlenky, meditace si stáhněte nebo poslouchejte online, ony vás povedou
  • Koníčky: najděte si alespoň nějaký prostor pro svoje koníčky a nenechte se v tuto chvilku ničím rušit

Vždy si udělejte čas jen pro sebe. Můžete mít pocit, že žádný nemáte, ale vždy alespoň nějakou hodinku najděte. Ostatní prostě počká. Vy jste nejdůležitější osoba ve svém životě. Jen na sebe se můžete spolehnout a jen vy jste jediný člověk, který s vámi bude celý život a nikdy vás neopustí.

Mějte se rádi, važte si sami sebe a dělejte pro sebe to nejlepší. Jste váš nejlepší přítel. Řekněte si občas do zrcadla, že se máte rádi a že všechno zvládnete. Tak to je, ať máte na vaší cestě méně či více překážek, vy je zdoláte. Protože chcete, protože jste dobří, protože na to máte!

Pokud se vám článek líbí a našli jste v něm něco, co vám alespoň trochu pomohlo, nasdílejte ho, prosím, mezi své přátele. Budeme rádi, když osloví co nejvíce lidí. Děkujeme.

Napsat komentář