Zbyněk Frolík: K úspěchu přes optimismus

Příběh Zbyňka Frolíka, majitele firmy LINET Group, která patří mezi přední evropské výrobce nemocničních lůžek, je jako vystřižený z klasického filmu o americkém snu. Nechybí v něm ani úsměvně skromné začátky, ani naprostá oddanost své vizi završená celosvětovým úspěchem.

Smysl pro obchod v sobě Zbyněk Frolík objevil již koncem 80. let, kdy jako jeden z prvních českých podnikatelů prodával řezané květiny. Se svými řezanými květinami prorazil i do filmu, třeba legendární usmiřovací kytice v komedii S tebou mne baví svět byla vázána vlastnoručeně pozdějším králem zdravotnických lůžek. Od květin k lůžkům byla však pro tehdejšího zaměstnance Akademie věd ještě daleko. Nápad vyrábět lůžka dostal ještě jako technický ředitel v motolské nemocnici, kde často řešil různé úpravy stárnoucího vybavení. Rozhodnutí pustit se do byznysu na vlastní pěst přišlo s polistopadovými změnami – začátkem roku 1990 založil v Želevčicích u Slaného společnost LINET a v polorozpadlé budově bývalého kravína s kolegy odstartoval výrobu prvních nemocničních lůžek. Připadalo mu to snadné, jak říká „ohnout pár trubek“. Jak se později ukázalo, až tak lehké to není.

Zdravotnické lůžko jako předmět touhy

Na komplikovaném trhu zdravotnické techniky se dokázal postupně prosadit díky důrazu na dvě klíčové oblasti: technologické inovace a design. Investice do vývoje inovativních řešení začaly nést ovoce koncem devadesátých let, kdy firma přišla s technickými prvky, které její produkty posunuly daleko před konkurenci a vzbudily obrovský zájem i na mezinárodních veletrzích. Přelomovým byl pro společnost rok 2000 – tehdy na trh uvedla dvě lůžka, jejichž vysokou technologickou hodnotu doplnila atraktivním designem. Modely Eleganza a Multicare firmě otevřely cestu na zahraniční trhy a jejich nové generace dodnes patří mezi vlajkové lodi portfolia LINETu.

Tento úspěch potvrdil přesvědčení Zbyňka Frolíka, že správné skloubení funkčnosti a působivého vzhledu přinese firmě potřebné odlišení značky na trhu. Sám s oblibou prohlašuje, že i v případě nemocničních lůžek musí být produkt nejen předmětem volby, ale také touhy. A dnes se přední průmysloví designéři podílí na prakticky každém výrobku firmy.

Výrobky LINETu přesto mají daleko do pouhých ozdob a jejich design nikdy není na úkor funkčnosti. Od samého počátku firma vsadila na spolupráci se zdravotníky, kteří při vývoji lůžek poskytovali důležitou zpětnou vazbu na základě profesních zkušeností, a LINET stále hledá cesty, jak usnadnit zdravotní péči a zajistit bezpečí pacientů. Nově například inteligentním systémem pro bezkontaktní monitorování vitálních funkcí pacienta.

O tom, že strategie založená na inovacích a designu Zbyňkovi Frolíkovi vyšla, svědčí mimořádný růst firmy v posledních dvanácti letech a úspěšná expanze na zahraniční trhy. Dnes holding LINET Group SE, který vznikl v roce 2011 spojením s německým výrobcem lůžek WiBo, vyrábí bezmála 70 tisíc lůžek ročně, své výrobky dodává do více než 100 zemí světa, má pobočky v sedmi evropských zemích a v USA a celosvětově patří mezi prvních pět výrobců.

Sklon k nalézání nových a lepších řešení možná zdědil Zbyněk Frolík po otci Jaroslavovi, který proslul zejména v zemědělství jako neobyčejně činorodý a vynalézavý člověk. Pamětníci si možná rozpomenou na sušičku, které se říkalo Tmáňka. Vynález Zbyňkova otce našel uplatnění v celém tehdejším východním bloku.

Po dvaceti letech od založení své firmy patří Zbyněk Frolík mezi nejrespektovanější osobnosti českého byznysu. Jeho firma i on sám získali celou řadu domácích i zahraničních ocenění. V roce 2003 zvítězil například v soutěži Podnikatel roku, v roce 2009 zvítězil v soutěži Manažer roku a v roce 2011 se stal i nositelem státního vyznamenání Medaile Za zásluhy. V posledních letech své aktivity již neomezuje pouze na obchodní činnost. Jako člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR přispívá ke zlepšování podmínek českého podnikatelského prostředí a intenzivně se věnuje i problematice vzdělávání. Své představy o funkčním spojení plánů českého školství a výzkunu s potřebami firem prosazuje v Radě pro výzkum, vývoj a inovace a na začátku roku 2012 se stal zakladatelem a supervizorem vzdělávacího projektu Matematika s chutí zaměřeného na základní školy.

Klíč k úspěchu: odhodlání a pokora

Kolegové a obchodní partneři si na Zbyňkovi Frolíkovi nejvíce cení schopnosti nadchnout a inspirovat, stejně jako odhodlání držet se své vize a jít za svým cílem. I přesto ale dokáže naslouchat druhým a stále si je vědom své odpovědnosti za celou firmu a její zaměstnance. I proto je v jeho manažerském stylu dost prostoru pro kompromis a také pokoru, kterou osobně považuje za nezbytný předpoklad úspěchu.

Zbyněk Frolík o úspěchu a motivaci

„Prohry vnímám jako zkušenost do budoucna. Spíš mne to motivuje, nakopne.“

„Jak dosáhnout úspěchu? Je to především o optimismu. Česká republika je malinká a svět je obrovský. Vše, co se tu vyrobí, se dá ve světě velmi dobře prodat. Stačí k tomu nebýt líný, naučit se jazyky, cestovat a být flexibilní. To souvisí trošku s naší národní povahou, kdy většinou vidíme věci jako poloprázdnou sklenici, místo toho, abychom se na ni dívali jako na poloplnou.“

„Každý z nás má silnou stránku, je třeba ji najít“

 

Inspiroval vás tento článek? Umožněte, aby si ho přečetli i vaši známí - sdílejte ho prosím ve svém okolí

Facebook Twitter Plusone Linkedin Pinterest Digg Email

Napsal: Jan Hrabovský
Přečteno: 13494x

Pokud se chcete stát sponzorem tohoto článku a mít na tomto místě svůj inzerát, je to snadné. Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo ZDE.
Rubrika Úspěšní podnikatelé
2 comments Submit a comment
  • A já si myslím, že úspěch není pouze o optimismu, ale i o úsměvu. Ten třeba dělá zázraky při obchodních schůzkách. Zájem o druhého a lehký úsměv Vám může zajistit obchod snů. A díky tomu přijde i optimismus. Také se člověk nesmí bát. A prohru brát jako nutné zlo, které nás ale může dovést k něčemu většímu, lepšímu.

  • Novotny commented on 5.3.2015 at 14.28

    Reagovat

    Pan ing.Frolik si hraje na dobraka,ale lidske prace a zkusenosti si nevazi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>