Jannis Samaras, nenápadný majitel Kofoly

Přes své jméno je Jannis Samaras rodilý Čech. Hlásí se ke řeckému původu a svého otce Kostase považuje za podnikatelský vzor. Když Samarase mladšího potkáte, netipovali byste ho jako majitele jednoho z nejúspěšnějších českých podniků, jehož hodnota se pohybuje v řádech miliard korun. Nelibuje si v luxusu, obvykle bývá oblečen v džínách, pohodlné košili nebo tričku. Je neobyčejně pracovitý, zaměstnanci ve firmě ho mají spíše za přítele než tvrdého šéfa a jeho vášní je čtení. Čte všechno. Od odborné literatury až po vývěsky ve výlohách. Nasává informace a pak je pečlivě zpracovává ve své vlasaté hlavě. Takový je Jannis Samaras, šéf a majoritní majitel Kofoly.

Jannisova cesta k úspěchu začala krátce po revoluci. Tehdy chodil ještě do školy. Vyrůstal na severu Moravy, v rodině agronoma a projektanta meliorací Kostase Samarase. Jannisův otec odešel z rodného Řecka do Československa ještě jako dítě podobně jako tisíce dalších Řeků utíkající před občanskou válkou. Do revoluce v roce 1989 žil stejně jako řada jeho krajanů běžným způsobem života.

Jednoho dne zaslechl Kostas v televizi mluvit prezidenta Václava Havla, který hovořil o tom, jak socialismus a jeho přístup k zemědělství zdevastoval krajinu. Kostas si uvědomil, že meliorace pro něj nejsou budoucnost. A vrhl se, jako řada dalších, do podnikání. Nejprve do obchodu se zeleninou. Půjčil si první peníze, zastavil chalupu, zahrádku i garáž. Jako obchodník se zeleninou nebyl příliš úspěšný. Samarasovi se však nevzdali. V rámci privatizace koupili počátkem devadesátých let minulého století krnovskou sodovkárnu a rozhodli se vyrábět nealko nápoje. Jedním z prvních úspešných produktů byla citronová šťáva. Dvacetiletý Jannis odešel ze studií a začal pomáhat otci v rodinné firmě.

Sázka na značku

Zlom nastal v roce 2000, kdy se Samarasovi dohodli s opavskou faramaceutickou společností, která vlastnila práva na polotovar, z něhož se míchá dnes tak populární Kofola. A jako mnoho přiležitostí, i tahle přišla vlastně tak trochu náhodou. Majitel receptury hledal výrobce a Samarasovi známou značku. Oba byli z Opavy. Faramceutická firma se hodlala věnovat zejména svému hlavnímu byznisu a tak jim vlastně nabídka od výrobců nealko nápojů přišla vhod.

Samarasovi šli do rizika, věřili si však. Kofola měla dobrý zvuk už v minulém režimu. Jenom historie ale nestačila. Když Kofolu podnikatelé převzali, měla na trhu sotva tříprocentní podíl. Dnes patří mezi nejprodávanější kolové nápoje u nás. A co do známosti a oblíbenosti si nezadá se světovými značkami jako je Pepsi či CocaCola. Aktuálně drží cca třetinu trhu. Mj. odkup receptury vyšel nové majitele na více jak 200 milionů korun… Dnešní hodnota firmy, kde je tmavá Kofola přes široké portfolio stále vlajkovou lodí, činí přibližně osm miliard korun.

Na tradici Samaras vsadil i v dalších akvizicích, třeba při koupi předrevolučního Top Topicu, limonády Vinea nebo nápoje Chito Tonic. Mezi další sběratelské lovemarks patří i energetický nápoj Semtex a Erectus.

Recept na úspěch

Jannis Samaras je vizionář. Nedívá se za sebe a vlastně ani tak moc kolem sebe. Hledí do budoucna. Láme si hlavu s tím, jak být lepší a o krok nebo lépe dva před ostatními, jak „obejít“ trh. Nemá nízké cíle. Nápady zasazuje do kontextu. Nebojí se obklopovat chytrými lidmi. Když něčemu nerozumí, studuje to, zakousne se a snaží se porozumět. Nebo se zeptá někoho, kdo dané oblasti rozumí. Dělá věci po svém a když se pro něco rozhodne, věří tomu a je ochoten za rozhodnutí převzít potřebnou zodpovědnost. Přesto umí vnímat i případná rizika. Pokud nápadu věří, riziko je ochoten postoupit.

Co Samaras vymyslel pro Kofolu, se často stalo standardem v celém odvětví. Například krok k čepované Kofole, která dnes naprosto dominuje na poli nealko nápojů v českých restauracích. A proč právě čepovaná Kofola? Šlo především o náklady na distribuci a logistiku. Ty jsou, podobně jako je tomu u pivovarů, řádově nižší, než kolik jsou výdaje na distribuci lahvovaného baleného nápoje. Samostatnou kapitolou je kreativa pak při marketingové komunikaci. Bohatě pracuje s emocemi a především vtipem. I zde se mají ostatní firmy co učit.

 

 

Sponzorem tohoto článku je eshop s cukrářskými potřebami www.svetcukraru.cz – protože i úspěšní rádi mlsají…

 

Inspiroval vás tento článek? Umožněte, aby si ho přečetli i vaši známí - sdílejte ho prosím ve svém okolí

Facebook Twitter Plusone Linkedin Pinterest Digg Email

Napsal: Michal Kubíček
Přečteno: 31217x

Pokud se chcete stát sponzorem tohoto článku a mít na tomto místě svůj inzerát, je to snadné. Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo ZDE.
Rubrika Úspěšní podnikatelé

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>